фото: Russian Steam Locomotive E (Ye) 2-10-0 class Еа-534. Русский паровоз Е-класса Еа-534.

Andrey KorchaginSt. Petersburg • 04-04-2012  

Описание: Saint-Petersburg Railway Museum at Warshavsky Rail Terminal. Железнодорожный музей на Варшавском вокзале в Петербурге. en.wikipedia.org/wiki/Russian_locomotive_class_Ye The Russian locomotive class Ye, and subclasses Yea, Yek, Yel, Yef, Yem, Yemv and Yes (Russian: Паровоз Е; Еа, Ек, Ел, Еф, Ем, Емв and Ес) were a series of 2-10-0 locomotives built by American builders for the Russian railways in World War I and again in World War II. They were lightweight engines with relatively low axle loadings. Due to the Bolshevik revolution in 1917, 200 locomotives were stranded in the United States; these were fitted with wider tires (Locomotive driving wheels had iron tires which were heated to expand them, then driven over the wheels so that they shrank into place. By fitting wider tires with a deeper tread width, the effective wheel gauge could be decreased from the Russian standard of 5 feet to 4' 8-1/2", the US standard.) to fit the American gauge and were sent to various railroads. The locomotives were affectionately dubbed as "Russian Decapods." A number of locomotives were acquired by the Finnish railways (class Tr2) and by the Republic of China (class DK2). Builder Baldwin Locomotive Works; American Locomotive Company; Canadian Locomotive Company Build date 1915–1918; 1943–1947 Total produced 3,193+ Configuration 2-10-0 UIC classification 1'E h2 Gauge 5 ft (1,524 mm) Those remaining in US converted to 4 ft 8 1/2 in (1,435 mm) Driver diameter 52 in (1.321 m) Length 72 ft 9 in (22.17 m) Weight on drivers 180,200 lb (81,700 kg) Locomotive weight 207,700 lb (94,200 kg) Locomotive & tender combined weight 342,500 lb (155,400 kg) Fuel type Coal Fuel capacity 40,000 lb (18,100 kg) Water capacity 7,000 US gal (26,000 l; 5,800 imp gal) Boiler pressure 180 psi (1.24 MPa) Firegrate area 64.7 sq ft (6.01 m2) Heating surface: Total 2,594 sq ft (241.0 m2) Superheater area 569 sq ft (52.9 m2) Cylinders Two Cylinder size 25 in x 28 in (640 mm x 710 mm) Valve gear Walschaert Tractive effort 51,500 lbf (229.08 kN) Career Imperial Russian Government; Various American railways. Е (прозвища — Русский Декапод, Ефим, Елена) — серия грузовых паровозов типа 1-5-0, поставлявшихся на железные дороги Российской империи и Советского Союза во время Первой и Второй мировых войн для быстрого пополнения паровозного парка. Строились на североамериканских заводах, но по чертежам, разработанным русскими инженерами; с 1917 года поставлялись как военная помощь, а с 1943 года — по ленд-лизу. Помимо этого, по различным мотивам, в том числе и политическим, данные паровозы эксплуатировались в США («Russian Decapod»), Финляндии (Tr2 «Truman») и Китайской Республике (ST-1). Наиболее известная разновидность — ЕА, на долю которой пришлось около трети всех паровозов серии. Паровозы Е известны также тем, что в 1920 году в топке одного из них (Ел-629) белогвардейцами были сожжены 3 революционера-большевика: Лазо, Луцкий и Сибирцев. Часто к серии Е относят и два опытных паровоза-декапода, которые поступили на российские железные дороги ещё в 1895 году и были первыми в России паровозами с пятью движущими осями в одной жёсткой раме. С остальными паровозами серии у них были общими лишь завод-изготовитель и осевая формула.

Tags:




Поиск и фотоизображения предоставлены компанией Flickr с помощью сервиса Flickr API согласно Правилам пользования сайтом Flick.com и его сервисами. Графические изображения являются публичными, размещёнными их авторами в свободный доступ (Public) и физически расположены на серверах Flickr. Все права на фотографии принадлежат их авторам согласно пользовательскому соглашению сервиса Flickr.com и охраняются законами, регулирующими авторские права.